نجوم

اخبار سحابی ها کهکشان ها و...

نجوم

اخبار سحابی ها کهکشان ها و...

نخستین تماس بازوی رباتیک فونیکس با سطح سیاره سرخ

بازوی رباتیک مریخ‌نشین فونیکس یک‌شنبه 12 خرداد 1387 موفق به لمس خاک مریخ شد. این نخستین گام در راستای ماموریت فونیکس جهت حفاری خاک این سیاره تا عمق یک متر و تهیه نمونه‌هایی جهت بررسی امکان وجود عناصر حیات در قطب شمال مریخ است.

  

بازوی رباتیک مریخ‌نشین فونیکس یک‌شنبه 12 خرداد 1387 موفق به لمس خاک مریخ شد. این نخستین گام در راستای ماموریت فونیکس جهت حفاری خاک این سیاره تا عمق یک متر و تهیه نمونه‌هایی جهت بررسی امکان وجود عناصر حیات در قطب شمال مریخ است. بیلچه‌ای که در انتهای این بازوی رباتیک قرار دارد با اندکی فاصله از نقطه‌ای که نهایتا مورد حفاری و کاوش قرار داده خواهد شد، اثری شبیه به جای پا بر روی مریخ گذاشته است.

بنابر گفته دیوید اسپنسر، یکی از مدیران اجرایی ماموریت فونیکس در آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL)، نخستین تماس بیلچه بازوی رباتیک فونیکس با سطح مریخ نشان می‌دهد تمامی فرمان‌ها به خوبی توسط مریخ‌نشین اجرا شده‌اند و فونیکس آماده حفاری و انتقال نمونه‌هایی از خاک و یخ زیرزمینی به آزمایشگاه خود جهت تحلیل عناصر سازنده آنهاست.
 
 
دوربین نصب شده بر انتهای بازوی رباتیک فونیکس طی دو روز گذشته تصاویر متعددی از سطح زیرین مریخ‌نشین تهیه کرده است که در آنها چیزی شبیه به یخ دیده می‌شود که در اثر پراکنده شدن غبار و خاک سطحی در هنگام فرود فونیکس نمایان شده است. اگر آنچه در این تصاویر دیده می‌شود به واقع یخ باشد، هنگامی که بازوی رباتیک فونیکس حفاری خود را در نقطه‌ای کمی دورتر از این ناحیه که موقتا "ملکه یخ" نامیده شده، آغاز کند به احتمال فراوان در عمق 5 تا 15 سانتی‌متری از سطح سیاره به یخ دست خواهد یافت.

 

نقاط اطراف محل فرود مریخ‌نشین فونیکس موقتا به نام‌های شخصیت‌های داستانی و اساطیری نامیده می‌شوند. محلی که بیلچه بازوی رباتیک فونیکس موفق به تماس با آن شده نیز، یتی، سلطان قلب‌ها (Yeti, the King of Hearts) نامگذاری شده است.

 

 

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد