نجوم

اخبار سحابی ها کهکشان ها و...

نجوم

اخبار سحابی ها کهکشان ها و...

پرتاب ماهواره هواشناسی کشور چین برای بازی‌های المپیک 20

چین دومین ماهواره هواشناسی خود را به نام اف‌وای-3 توسط پرتابگر لانگ مارچ-4‌سی به منظور استفاده در رقابت‌های المپیک پکن را در روز سه شنبه 7 خرداد پرتاب کرد.

  

چین دومین ماهواره هواشناسی خود را به نام اف‌وای-3 توسط پرتابگر لانگ مارچ-4‌سی به منظور استفاده در رقابت‌های المپیک پکن را در روز سه شنبه 7 خرداد پرتاب کرد.

ماهواره مورد نظر بیست و هفت دقیقه بعد از پرتاب در مدار تعیین شده قرار گرفت. طبق گفته مقامات ارشد این پروژه، این ماهواره تصاویری با کیفیت بسیار بالا و با درشت‌نمایی250متری خواهد فرستاد. این درشت ‌نمایی بالا به دلیل مشاهده تغییرات اقلیمی و جوی، بلایای طبیعی که بعد از تغییرات جوی و آب وهوایی حاصل خواهدشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا قبل از پرتاب اف وای-3 بالاترین کیفیت درشت‌نمایی ماهواره های چینی در حدود 1/1 کیلومتر بود.  اف وای‌-3 دارای ضریب حساسیت دمایی ویژه و در حدود 1/0درجه فارنهایت است. این دو خصوصیت بالای ماهواره، آن را در سطح ماهواره‌های مهم دنیا مطرح می‌نماید.

این ماهواره در بخش‌های کلیدی دیگر همچون ارسال اطلاعات جغرافیایی به منظور تحقیقات در هوانوردی، ناوبری، کشاورزی و جنگلداری و نقشه برداری از اقیانوس‌ها کاربرد دارد.

اف وای-3 مجهز به دوازده ردیاب مانند دستگاه ثبت تغییرات اشعه مادون قرمزخورشید و همچنین فرمت‌ امواج مایکرو را دارا است. آشکارساز طیف‌ها اطلاعات را از سطح زمین، اقیانوس و فضا دریافت می‌نماید. موسسه هواشناسی چین با همیاری اولیای امور هواشناسی سوئدی، مجموعه‌ای از اطلاعات نهایی بدست آمده از قطب شمال را که مورد استفاده اف وای-3 بود، در اختیار آن قرار دادند. طبق گفته سازمان هواشناسی جهان، این داده‌ها علاوه بر ارسال به ماهواره اف وای-3 چین، مورد استفاده ماهواره اروپایی مت‌اوپ ( (METOPو ماهواره امریکایی ان‌پوئس (NPOESS) قرار می‌گیرد. این ماهواره‌ها با داشتن این داده‌ها به شناسایی تغییرات اتمسفری، اقیانوس و سطح زمین قادر می‌شوند.

ماهواره 2295 کیلوگرمی اف وای‌-3 چین، اطلاعات دقیق و به موقعی را خواهد فرستاد. ماهواره و راکت آن در دانشگاه فنی پروازهای آزمایشی شانگهای ساخته شد. این پرتاب، 106امین ماموریت از سری پرتاب‌های راکت لانگ مارچ است. اولین پرتاب راکت لانگ مارچ در 24ام آوریل 1970 بود که توانست اولین ماهواره کشور چین (دانگ فنگ شانگ-1) رابه فضا بفرستد. چینی‌ها از دهه 70 تا کنون هشت ماهواره هواشناسی را به منظور بررسی و تحقیق شرایط آب و هوایی فرستادند. کشور چین قصد دارد تا سال 2020، بیست و دو ماهواره هواشناسی را به فضا پرتاب نماید.


 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد