نجوم

اخبار سحابی ها کهکشان ها و...

نجوم

اخبار سحابی ها کهکشان ها و...

مه شنی تیتان

با وجود شباهات‌های بسیار بین زمین و تیتان، نحوه شکل‌گیری شن در سطوح آن‌ها متفاوت است. کاوشگران برنامه فضاپیمایی کاسینی برای درک بیشتر علت این واقعه، روی حجم وسیعی از شن‌های تیتان، مطالعه جدیدی را آغاز نمودند.  نقشه‌برداری از سطوح آن با طیف‌سنج‌های نورمرئی و مادون قرمز متصل در مدارگرد کاسینی انجام می‌شود.مشاهدات اخیر نشان داده است که شن‌هایی که از ذرات ریز هیدروکربنی  تشکیل شده‌اند و از آسمان بر روی زمین می‌افتند به همدیگر متصل شده و ذرات شنی با ابعاد یک دانه را می‌سازند.
در سال 2005 ریگ‌هایی از مواد آلی و شبیه به تپه‌‌ای از قهوه توسط رادارهای کاسینی عکس‌برداری  شده است، از روی این اطلاعات محققین کاسینی علت و چگونگی تفاوت و شباهت‌های ریگ‌های شنی تیتان را با زمین، مریخ و زهره متوجه ‌‌شدند. بنابراین  مراحل بنیادی که باعث شکل‌گیری سطح سیاره می‌گردد را به خوبی درک کردند.

   
در ماه مه 2008 مجله کاسینی ایکاروس گزارشی ارائه داد،  مبنی بر این‌که آب کمتری در ریگ‌های قهوه‌ای موجود در تیتان نسبت به بخش‌های دیگر آن وجود دارد. این دانه‌های قهوه‌ای شنی از مواد شیمیایی پیچیده آلی‌ تشکیل شده‌اند که باعث بوجودآوردن اتمسفر مه‌آلود تیتان گشته‌اند. اگر مواد درونی ریگ‌ها متشکل از همان ماده تیره و قهوه‌ای باشد که در لایه بیرونی آن وجود دارد، به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که شن‌هایی که از مواد آلی تشکیل شده‌اند خیلی بیشتر از مقداری هستند که به تنهایی در اثر فرسایش به وجود آمده باشند. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که چگونه ذرات ریز هیدروکربنی در اندازه ذرات دود به دانه بزرگ شن تبدیل می‌شوند و  دانه‌های شنی در ابعاد 18/0تا 25/0 میلی‌متر را می‌سازند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد